درجه سفتی تشک یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر خواب می باشد. تقریبا هیچ فردی تشک خیلی سفت یا خیلی نرم را دوست ندارد. افراد با وزن بالاتر ترجیح می دهند تشکی با سفتی متوسط و بیشتر داشته باشند در حالی که افراد با وزن کمتر دوست دارند روی تشکی بخوابند نرم تر باشد. این انتخاب کاملا با توجه به سلیقه و راحتی فرد استفاده کننده صورت می گیرد. اکثر افراد تشکی با سفتی متوسط را ترجیح می دهند که این نوع تشک توصیه اکثر پزشکان می باشد.

عدم تغییر درجه حرارت در هنگام خواب

, برخی از درمان هایی که افراد مسن انجام می دهند و شرایط جسمی و روحی آن ها منجر به افزایش دمای بدن ایشان خواهد شد. استفاده از تشکی که باعث بالا رفتن درجه حرارت خواب و همین طور سرد شدن بیش از حد نشود امری ضروری است. با مشاوره با متخصص فروش و انتخاب تشک مناسب می توانید تشکی که متناسب با درجه حرارت دلخواه خواب شما باشد را انتخاب نمایید. این تشک ممکن است از مموری فوم ساخته شده باشد که بعضا باعث بالا رفتن درجه حرارت خواهد شد (برخی از افراد مسن نیاز به بالا رفتن درجه حرارت در هنگام خواب دارند) یا ممکن است از لیکوئید ژل برای خنک کردن بدن در آن استفاده شده باشد. همین طور تشک های طبی فنری و لاتکس که منجر به گردش هوا و خنک شدن طبیعی بدن می شوند.
عدم انتقال حرکت ,

همانند سر و صدا، انتقال حرکت در صورت تغییر موقعیت همسر در تخت خواب منجر به بی خوابی خواهد شد. با توجه به این موضوع، انتخاب تشکی که حرکت را انتقال ندهد امری ضروری می باشد.
راحتی تغییر موقعیت ,

بسیاری از افراد مسن در طول شب برای پیدا کردن موقعیت مناسب و راحت در حال جابجا شدن و تغییر موقعیت خواب هستند در صورتی که تشک مقاومت کمتری را برای این تغییر موقعیت ایجاد کند و حرکت را برای آنها راحت تر کند، راحتی و کیفیت خواب بهتری را تجربه خواهند کرد. بنابراین تشک هایی که منجر به فرو رفتن در آن می شوند منجر به عدم راحتی در هنگام تغییر موقعیت خواب خواهند شد.